2 kommentarer

Hur Många Bloggar Kan Man Ha?

Just nu har jag två bloggar, MAXADD och Riktning Psykologkonsult. Redan det känns för mycket ibland. Dessvärre känns det andra gånger för lite. Jag har ju den benägenheten att antingen göra allt på en gång eller ingenting alls. Båda varianterna leder till en slags pannkaka i termer av konstruktiv produktivitet.

Såhär tänker jag; att ha en blogg blir för lite eftersom den blir splittrad och kommer innehålla ”för mycket”, att ha flera bloggar blir för mycket eftersom jag inte har tid att vara aktiv och skriva på båda. Nu är det ju så att människor ändå tycks fixa båda varianterna, och göra det bra dessutom. Så vad är problemet Egentligen?

Jo, det som målar in mig i ett hörn är att jag vill ”allt” på en gång och upplever alla former av begränsning skrämmande och tråkigt. Här krockar jag rätt hårt med verkligheten och hur den fungerar. Ibland ger det mig huvudvärk men oftast tar jag på mig adhd-hjälmen och smäller på.

 

 

 

Tillsvidare behåller jag mina två bloggar men ofta fastnar jag i frågan – var passar det här inlägget bäst, hör det till MAXADD eller Riktning? För att lösa det måste jag bestämma vad som skiljer dom åt. Har jag nu två så kan de ju inte ha samma funktion och bara det att frågan kommer skvallrar om en oklarhet där. Att helt skilja ämnet adhd från psykologi är svårt om man är psykolog med adhd…hmmmm….

En skillnad kan ju vara hur seriös och ”allvarlig” bloggen är. På MAXADD förväntar sig ingen annat än infall, spekulationer och tjolahopp. Här behöver det inte vara vetenskapligt. Det räcker med skapligt. Riktning däremot är ett skyltfönster för den egna verksamheten och den ”måste” vara seriös och förtroendeingivande.
Så uppstår nästa knepighet – är det möjligt att vara både och, att vara tjolahopp men på ett seriöst sätt? Då jag levt med mig själv i 46 år vet jag att det kan vara så, tveklöst. Jag vet också att andra har svårare att acceptera det och i slutändan är det ju andra – mina läsare – jag skriver för. De som känner mig har antagligen inga problem med att jag ena dagen kräver vetenskapliga belägg för ett påstående och nästa dag hyllar den vetenskapliga anarkisten Feyerabend samt framhåller vikten av konstnärskap inom psykologin. Men min förhoppning är att andra än mina närmast sörjande skall hitta till bloggarna och då hjälper inte det.

Vart ska jag ta vägen med detta nu då?
Ingen aning!

Nu hamnade mina funderingar på MAXADD och så var det med det. Vi får se vart mina 12 halvfärdiga inläggs-utkast dyker upp. En sak är som alltid säker – man vet aldrig helt säkert.

2 comments on “Hur Många Bloggar Kan Man Ha?

  1. Jag gillar iaf din blandning av tjolahopp och vetenskaplighet! Tycker att den är befriande!

Kommentera gärna

