Lämna en kommentar

Hjärnvågor Tempo Intervall och ADHD – Byt kanal och håll tyst!

Den som har adhd upplever ofta att det går för långsamt med saker och ting. Man blir otålig och tröttnar fort om inget nytt händer. Som en följd av det så vandrar uppmärksamheten bort från det som är stilla och förutsägbart och mot det nya och rörliga. Det här känner de flesta till. Men varifrån kommer denna upplevelse av att tillvaron sölar sig fram medans man själv vill sätta fart?

Det första jag vill påstå är att TID är mycket mer centralt än STYRKA om man vill förstå vad som ligger bakom adhd-fungerande. Att vrida upp volymen på intryck är inte lika viktigt som att byta intryck. I adhd-soffan är det viktigaste att kunna byta kanal så fort det blir tråkigt. Mindre viktigt är att ha hög volym på – även om det piffar upp ibland.
Grundregeln är alltså: Hellre låg volym och överraskningar än högljudd förutsägbarhet.

Att påstå detta är inte helt självklart inom kunskapsfältet. Många utgår ifrån att det i huvudsak handlar om för svag input till hjärnan och inte, som jag menar, att input har för lite variation. Att utveckla detta resonemang vidare tar mer tid än jag har så vi nöjer oss tillsvidare med påståendet ovan.

Var i hela friden har jag nu fått detta ifrån? Det vet jag inte säkert, men en artikel av David Gilden bekräftade något jag tidigare haft på känn. Att det viktigaste för mig är överraskningen, att det oväntade kan ske. Jag somnar i stolen om jag vet vad som ska hända den närmsta timmen. Jag tappar farten om jag tvingas bedriva psykoterapi utifrån en manual. Jag älskar att vara på väg. När bandet jag spelade i gjort en cd – en mycket bra sådan – så var jag färdig med den och har inte lyssnat igenom den någon gång sedan dess. Den var underbar att göra men när allt var klart så blev den omedelbart ett minne blott. Att jag spelade trummor är förresten kul eftersom Gilden forskat på just takt/rytm.

Det han funnit är att adhd-hjärnor uppdaterar information om omvärlden i ett snabbare tempo än andra. Resultatet blir att man behöver en snabbare miljö för att komma i synk. Där andra kan känna intervall på 40bpm i kroppen tappar jag tråden (bra trummis, tänker vi båda). Bättre går det vid 60bpm där grupperna inte skiljer sig så mycket. Vid 30bpm så får de flesta svårt att hålla en inre metronom tickande i rätt fart.
En intressant aspekt av detta är att man inte testar skillnader i volym utan bara känsla för tid. En annan cool sak är att dessa skillnader i tidsintervall återfinns i EEG-mönster. Adhd-hjärnor svänger annorlunda än genomsnittet.

En textrad i artikeln jag länkade till vill jag kommentera. ”This seems to suggest that people with ADHD experience the world on a faster time scale than other people do”. Kanske missförstår jag Gilden, men det låter som om vi upplever tillvaron snabbare än andra. I beg to differ i så fall. En hjärna som uppdaterar oftare borde ge upplevelsen av att världen går i slow motion. Det stämmer bättre med känslan av otålighet och att Det Går För Långsamt. På samma sätt borde en extremt långsam uppdatering producera en hackig stumfilm där allt rusar fram och med det upplevelsen att Det Går För Fort. Däremot upplever vi oss själva på en snabbare tidsaxel jämfört med omvärlden, det är ju ganska vedertaget.

Då tänker jag att det kanske förklarar en del av den motoriska klumpighet som är vanlig. Världen rör sig långsammare än jag upplever den, då är det upplagt för osynkad interaktion, inte bara i tanke/psykologi utan kanske också i direkt fysisk kontakt.

Vi avslutar med Lagwagon och Hurry Up And Wait

Late again
This happens often
And yet, Ricky doesn’t know why
We do

It’s……time to get up and stress out
We’re heading for another town
We’re never gonna make sound check
And I can’t even take a shit
No showers, shaving or coffee
I can’t fucking brush my teeth no more

”We’re already late man, let’s go”
Hurry up and wait
Wait
Wait
Hurry up and wait

Kommentera gärna

