Lämna en kommentar

Godnatt Sömn – Godmorgon ADHD

    En adhd-specialitet som inte syns på dagen är förmågan att vara vaken när andra vaknar. Att gå från sömn till full aktivitet på 3,5 sek. Här tänkte jag avslöja hur man gör.
Klockan är nu 02:38. Jag slog upp ögonen 02:07. Frukosten är avklarad – 2 rostade med ädelost, kopp te & Ljunglöfs Ettan (lös) . Vad väntar vi på?

   Det första man ska tänka på är att samtidigt dra igång ett musikaliskt tema och en tanketråd. I natt valde jag signaturmelodin till barnprogrammet Bondgården samt ”det här skulle jag kunna skriva om på MAXXADD”. Vanligtvis brukar jag kombinera musiken med att röra någon kroppsdel i takt. Fysisk aktivitet påskyndar uppvaknandet och/eller skyddar mot att somna om. Jag måste också poängtera att tanketråden inte ska förväxlas med grubblerier. Man får sämre effekt av tråkiga tankar jämfört med intressanta.
En del av finessen med adhd är nämligen att Energi är hårt kopplat till Roligt. Man kan betrakta det som två sidor av samma mynt d.v.s. ser man att jag är energisk så vet man att jag har roligt. Det andra myntet heter Trött och Tråkigt och funkar på samma sätt. Detta är ett exempel på det som lite finare uttrycks som att aktivitetsnivån primärt regleras av emotionella faktorer snarare än rationella.
I praktiken leder det till att aktiviteter som är roliga blir gjorda lätt som en plätt medans tråkiga uppgifter blir liggande. Vad som behöver göras är ibland något helt annat. Den ultimata lösningen på detta är att ordna så att man bara behöver göra roliga saker alternativt att det som behöver göras kan göras på ett underhållande sätt.

NÅVÄL, när vi på detta sätt dragit igång såväl psykiskt som fysiskt så kan vi välja en av två vägar. Den första är att omgående sätta fart med vad det nu är vi vill göra. Detta förutsatt att det låter sig göras mitt i natten. Skriva går ju bra men att t.ex. bygga en båt blir svårare. Det kan man dock lösa genom att istället planera en sådan ogörlig aktivitet. Planering är nämligen inget problem för den med adhd, förutsatt att det man planerar är roligt och engagerande (se ovan). Den andra vägen är att försöka vara rationell och klok. Då blir man liggande i sängen och försöker somna om eftersom man behöver sova eftersom man inte ska vara trött på jobbet eftersom en vuxen och ansvarstagande person inte ska ligga raklång över sammanträdesbordet och drömma om roliga saker för då beter man sig som en uttråkad högstadie-elev och det har man inte betalt för. Alltså kopplar man på lite ansvarstagande och rationalitet och simsalabim – man ligger vaken med samvetskval och frustration men får inget vettigt gjort.
Min stående rekommendation är att köra på det första alternativet. Då blir man förvisso lite trött dagen efter, men man är trött och glad istället för trött och trött.

Sådär kära läsare, nu är det bara att sätta igång. Kom ihåg grunderna och ha tålamod. Det kan krävas en hel del övning för att denna strategi ska lyckas fullt ut. Den som har brister i hyperaktivitet kan ha mycket svårt att få upp rätt energinivå för en produktiv rivstart. Det finns stor risk att man istället nickar till och somnar om utan att få något vettigt gjort på hela natten. Bara sömn, sömn ,sömn.

– Börja omedelbart tänka på något intressant, gärna nya problemlösningar eller fiffiga uppslag. Det viktiga är att du snabbt blir engagerad.
– Rör dig, gärna i takt med en rytm/låt som du sätter på repeat i huvudet. Poängen är att inte ligga still. Det kan räcka med att vicka på foten eller trumma med fingrarna på täcket.
– Öva, öva och öva. 

03:56 och jag är nöjd. Redigering är för tråkigt så nu går jag och lägger mig. Om jag somnar är en annan fråga. Den där boken om buddhistisk psykologi var ju väldigt intressant och The Passage börjar bli ganska spännande och….

Kommentera gärna

